Jídlo, po kterém to dětem pálí

14. Listopadu 2017
Ryby jsou bezvadným zdrojem kvalitních bílkovin
Zdroj pinterest.com
Nedostatečný příjem nenasycených mastných kyselin má na naše tělo prokazatelně nepříznivý vliv. V případě jejich nedostatku se děti mohou hůře soustředit, méně si pamatují a učení jim nejde tak dobře.

Mozek je složen z velké části z tuků. Nenasycená mastná kyselina DHA, jež je součástí tuků, je vlastně základním stavebním prvkem mozku a nervových buněk. Spolu s ní působí další nenasycená mastná kyselina – a-linolenová (ALA).

Dostatek těchto kyselin v těle zajišťuje, že jsou jednotlivé nervové spoje pružnější, a informace se tak může šířit velmi rychle.

Mastné kyseliny jsou důležité pro mozek

Tyto kyseliny jsou velmi důležité pro mozek. Mohou přispívat k tomu, že si naše děti, ale i my dospělí snadněji věci pamatujeme. Že se lépe učíme novým dovednostem. Podporují také soustředění a je znám jejich příznivý vliv na hyperaktivní děti či stavy deprese.

  • ALA je takzvaná esenciální mastná kyselina. To znamená, že ji naše tělo potřebuje, ale přesto si ji nedokáže vytvářet z jiných látek. Je proto nezbytné ji přijímat ze stravy.
  • Naproti tomu kyselinu DHA si vytvořit dokážeme právě z kyseliny ALA. Tento proces je ale poměrně neefektivní. Proto je zapotřebí i DHA přijímat z potravy.

Kde živiny nalézt

Kyselina ALA se vyskytuje v rostlinných olejích lisovaných ze semínek řepky, lnu, sóji nebo z ořechů, třeba vlašských. Právě vlašské nebo burské ořechy, pochopitelně nesolené, jsou jejím dalším zdrojem. Kyselina DHA se zase v hojné míře vyskytuje v rybím tuku. Lžička rybího tuku po ránu už ale vyšla z módy, a tak odborníci na výživu rovnou doporučují jíst 2 porce, tedy asi 240 g rybího masa za týden.

I když to na první pohled není hodně, většina z nás toto množství nesplňuje ani z poloviny. Za rok průměrný Čech sní pouhých 5,5 kg ryb, kdežto v zemích Evropské unie je to průměrně 11 kg ryb na jednoho obyvatele ročně.

Jako doporučené množství DHA na den se nejčastěji uvádí cca 150–200 mg dětem od 6 měsíců do 18 let, pro dospělé pak 200 mg. To také po přepočtení na týden odpovídá právě přibližně dvěma porcím tučného rybího masa.

Dopřejte svým dětem dostatek důležitých živin.
pinterest.com

B vitaminy

Na správném fungování nervové soustavy se podílí také celá řada vitaminů, mezi nimiž jsou nejdůležitější vitaminy B1, B6, B12 a kyselina listová (vitamin B4).

Přispívají ke správné výživě mozku, k dodávání energie. Ale také zajišťují pružnost nervových vláken, a tím přispívají k rychlému a bezpečnému přenosu informací mezi jednotlivými nervovými buňkami.

  • Vitamin B1, „duševní vitamin“, chrání nervy před zánětlivými onemocněními. Navíc působí proti náladovosti. Je potřebný pro udržení pozornosti a pro dobrou paměť.
  • Vitamin B6, stejně jako další vitaminy skupiny B, je důležitý pro pevné nervy. Podporuje schopnost soustředit se, jeho dostatek omezuje nervozitu.
  • Vitamin B12 se přímo podílí na výrobě látek zajišťujících dobrou náladu (např. serotonin nebo dopamin). Podporuje vyrovnanost a pomáhá zmírnit projevy stresu a deprese.
  • Kyselina listová pomáhá udržovat duševní zdraví a celkově dobrou psychickou pohodu. Pokud je jí nedostatek v těhotenství, může se u budoucího miminka objevit poškození nervové trubice.

Hlavními zdroji vitaminů skupiny B jsou hlavně obiloviny, celozrnné pečivo, luštěniny, ořechy, sója, listová zelenina, mléko a maso.

V dětské výživě jsou důležitými potravinami také mléko a mléčné výrobky. Pro rostoucí dítě jsou významným zdrojem vápníku, který je potřebný pro zdravý vývoj kostí a zubů.

Mléko zajistí vápník

Pokud dítě nemá rádo mléko jako takové, není nutné mu je nutit. Je ale důležité zařadit do jídelníčku ostatní mléčné výrobky. Zvláště ve stravě malých dětí by mléčné výrobky měly tvořit podstatnou část jídelníčku.

Je nejen chutné, ale i zdravé.
pinterest.com

Velmi často slýcháme, že je důležité preferovat nízkotučné jogurty, sýry do 30 procent tuku v sušině či odtučněné mléko. Pro zdravou výživu dětí to ale úplně neplatí. Nízkotučné potraviny jsou určeny především lidem, kteří potřebují snižovat svou váhu nebo mají vysokou hladinu cholesterolu.

Nenasysené mastné kyseliny

►Ryba Kyseliny (mg)
►Tuňák 5091
►Makrela 2777
►Sardinka 1579
►Úhoř 1035
►Pstruh 717
►Kapr 367
►Losos 309
►Treska 288

 

 

 

 

 

 

 

Losos patří mezi nejzdravější ryby.
vds-food.com

Proč ne tavené sýry

Aby byly tavené sýry měkké a snadno roztíratelné, používají se při jejich výrobě tzv. tavicí soli, nejčastěji fosforečnany. Ty jsou sice důležité pro správné ukládání vápníku do kostí, ale ve velkém množství mohou naopak škodit. 

Pozor na tavené sýry.
profimedia.com

Pokud je jich totiž ve stravě nesprávný poměr (více fosforu než vápníku), mohou způsobovat odplavování vápníku z těla, a dokonce jeho odebírání z kostí. Pro děti, u nichž je potřeba velké množství vápníku pro správný růst kostí a zubů, je pravidelné podávání tavených sýrů nevhodné.

(ste)

Diskuze

reklama