Zajímavosti: České děti mají nejraději pizzu a hamburgery

14. Listopadu 2017
České děti se mohou utlouct po hamburgerech.
Zdroj creative-wp.com
Většina českých dětí ve věku od 11 do 15 let pravidelně sportuje, 55 procent z nich se věnuje sportovním aktivitám dokonce více než dvakrát týdně. Zdravá strava je však pro ně naprosto cizím pojmem.

Čtvrtina z nich nesnídá, na obědy do školní jídelny nechodí pětina z nich. Pouze tři procenta si uvědomují, že zdravá strava znamená jíst především pravidelně a pestře. Vyplývá to z nedávného dotazníkového průzkumu mezi dětmi z celého Česka. 

„Pro dnešní dobu je bohužel typické, že stále někam spěcháme – nemáme čas snídat a svačit. Místo nedělního oběda vezmeme děti raději do některého řetězce fast-foodů. Nemůžeme se tedy divit, že velká část adolescentů nesnídá či neobědvá nebo konzumuje zcela nevhodné potraviny, což samozřejmě přispívá ke vzniku obezity,“ varuje lékařka Dagmar Cvaková.

Dodává, že mezi nejoblíbenější pokrmy českých dětí patří pizza, tradiční česká kuchyně nebo hamburgery a hranolky.

Pizza patří mezi nejoblíbenější jídla celosvětově.
profimedia.com

Vůbec nesportuje nebo pouze v rámci tělesné výchovy jen 16 procent žáků a studentů. Varovným signálem by však mohlo být, že svůj volný čas tráví české děti stále častěji u počítače. Více než tři hodiny denně u něj prosedí přes 20 procent z nich, dvě až tři hodiny čtvrtina a přibližně hodinu celá třetina dotazovaných. 

„Únava a příjemný pocit po tříhodinovém hraní u počítače je totiž srovnatelný s pohybem nebo sportovním utkáním po stejně dlouhou dobu. Ale účinek na zdraví je výrazně horší,“ míní Cvaková. 

Kalorie – hamburger 

  • Mleté maso, ze kterého se placičky připravují, obsahuje poměrně dost tuku (asi 1/5 hmotnosti masa), bílkoviny (o něco málo méně, než tuku) a malé množství sacharidů.
  • Hamburger se většinou vkládá do rozříznuté bulky z bílé mouky, ve které nechybí majonéza (kečup, hořčice), zelenina (cibule, hlávkový salát, okurka, paprika, rajče apod.) a někdy také sýr (tavený plátkový sýr či sýr typu ementál). K takto naplněné housce se někdy podávají ještě smažené hranolky, případně i tatarská či jiná studená omáčka.
  • Vliv na zdraví: občerstvení typu fast food není vhodné konzumovat příliš často. Je zdrojem mnoha prázdných kalorií a obsahuje jen málo kvalitních živin.
  • Praktické rady: hamburger připravte z méně tučného masa (umelte si doma) a místo bílé bulky použijte celozrnné pečivo. Housku rozpečte, potřete malým množstvím kvalitní majonézy nebo pokapejte olivovým olejem, poklaďte zeleninou, přidejte maso, případně méně tučný sýr a pokrm servírujte se zeleninovým salátem (ideálně bez majonézového dresingu).

Kalorie – šunková pizza

  • Šunková pizza může být zdravá i nezdravá. Záleží na jejím zkonzumovaném množství, volbě vhodných ingrediencí (kvalita) a postupu přípravy. Pokud máte šunkovou pizzu rádi, občas jí určitě můžete pro zpestření jídelníčku zařadit.
  • Klasická pizza se nehodí pro bezlepkovou dietu. Při redukční dietě si kousek kvalitní šunkové pizzy určitě můžete také dopřát. Pokud nesníte celé kolo, ale jen část a přidáte zeleninový salát, můžete mít poměrně zdravou večeři.
  • Praktické rady: v některých pizzeriích jsou v nabídce i varianty pizzy z grahamové či celozrnné mouky nebo pizzy z těsta, které obsahuje zvýšený podíl bílkovin (vhodné pro redukční dietu). Kupované předpřipravované mražené výrobky bývají zdrojem zbytečných přídatných látek, které mohou vyvolávat zdravotní potíže (týká se zejména citlivějších osob a alergiků).

(ste)

Diskuze

reklama